Miras davası ve süreler

25.10.2019
miras davaları

miras davası açma süresi

Miras davasının süresi, başvurulan mahkemenin yoğunluğuna, mirasçı konumundaki kişi sayısına, kişilerin birbiriyle anlaşmasının durumuna göre değişiklik gösterir. İstanbul ve Ankara’da açılan mira davalarının genellikle uzun sürdüğü gözlemlenmiştir. Mahkeme yoğunluğunun en büyük etken olduğu miras davası süreleri, tarafların mal kaçırma gibi yasa dışı faaliyetlerinin olması ya da birbiriyle sorun yaşamaları gibi durumlarda uzamaktadır. Bu nedenle miras davası ne kadar sürer, sorusunun yanıtının her durumda farklı olacağı unutulmamalıdır. Zira İzmir Miras Avukatları için en sık sorulan soruların başında bu soru gelmektedir.

Vefat Eden Kişiye Bağlı Süre Uzamaları:

Vefat eden kişinin, ölmeden önce yaptığı anlaşmalardan kaynaklı olarak mahkeme tarafından araştırılmaya ihtiyaç duyulan belgelere sahip olunabilmektedir. Bu tür durumlarda miras davası açma süreleri değişiklik göstermektedir. Eğer vefat eden kişi, ölmeden önce başka bir kişi ile bir anlaşma imzalamışsa, bu anlaşma mirasın reddi, paylaşımı ya da mirasın tutarı hakkında değişikliklere neden olacaksa, sulh mahkemesi tarafından dava süresi uzatılarak mahkemenin durumu araştırması beklenir. Yapılan anlaşmanın metni, imzalı bir belge halinde varlığını koruyorsa, çoğunlukla anlaşmaya uyulur. Bunun yanında vefat eden kişinin aykırı bir vasiyetle dünyadan ayrılması durumunda açılan vasiyet kaynaklı davalarda da vasiyetin akıl sağlığının yerinde olduğu ve baskı altında olunmadığı bir anda yazıldığının ispatlanması gerekmektedir.

Reddi Miras Kaynaklı Miras Davalarında Süre:

Reddi miras davasının süresi, kişinin ölümünden itibaren 3 aydır. Ancak bu süre, kişilerin ölümden haberdar olma süreleri, varis olduklarından haberdar olma süreleri gibi etkenlerle uzayabilmektedir. Yasal olarak mirasçı olduğundan haberdar olmayan kimse için, reddi miras başvurusu yapma süresi, mirasçı olduğunu öğrendiği andan başlamaktadır. Vasiyetname ile atanan mirasçılar için ise süre, ölümden haberdar olmamaları halinde, kendilerine vasiyetin okunduğu andan başlamaktadır. Tedbir olarak terekenin yazımını gerektiren hallerde, yazım sürecinin alacağı zaman da dikkate alınır. Bu şekilde yapılan tüm işlemler zaman alacaktır. Bu nedenle davanın süresi tam olarak bilinemese de, 6 ay ve daha uzun bir zaman alabilmektedir.

Mirastan Mal Kaçırma Durumunda Miras Davasının Süresi:

Uzman bir miras avukatı gerektiren bu konuda miras davası açma süreleri açısından diğerlerinden farklı olmasa da, mal kaçırma durumu, davanın sürecini uzatmaktadır. Bu durum, miras bırakması gereken kişinin, gerçekte öyle olmamasına rağmen, satış işlemi yapıldığını kayıtlara geçirmesi şeklinde meydana gelen durumdur. Bu durumda mahkeme tarafından gerekli araştırmalar yapılmakta, miras davasına ek olarak tapu iptali  ve tescili davaları da açılmaktadır. Bu davaların sonuçlanma süresi, miras davasının süresini de etkilemektedir. Satışın gerçekliğini saptamak için çeşitli yöntemler kullanılır ve kişilerden satışı ispatlamaları istenir. Ayrıca tapu iptali davalarında davayı açacak kişiler, yani satışı gerçekleştiren dışındaki mirasçılar, muris muvazaası sonrasında mağdur duruma gelmiş olacağından hak iadesi de söz konusu olacaktır. Hak iadesini saptamak ve davanın seyrini değiştirmek de zaman almaktadır.

Tasarrufun İptali Nedeniyle Miras Davası Süresi

Tasarrufun iptali adı ile açılan miras davası, borçluları ve 3. Kişileri ilgilendirmektedir. Bu kapsamda kişiler, borç sahibinin 3. Kişilerle yaptıkları tasarruf anlaşmalarından yararlanmaması talep edilmektedir. Davanın süresi, tarafların anlaşma derecesine, mahkemenin muhatap olacağı davalı ve davacı taraf kişi sayısına ve mahkemenin yoğunluğuna göre değişiklik göstermektedir. Bunun yanında bu tür miras davası şartları arasında yer alan gerçek bir borçlu olması ve borçlunun davada bulunması şartı da süreyi uzatan etmenler arasında yer almaktadır. Ayrıca davanın açılma sürecinde borçlunun iyi niyetli olması ve bir de 3. Kişinin varlığı şartları da, mahkeme sürecini ve mahkemenin sonuçlanma zamanını uzatan etmenler arasında yer almaktadır.