Kamu Avukatları Vekalet Ücreti Yönetmeliği

29.02.2020

Kamu kurum ve kuruluşlar da istihdam edilmiş olan avukatlar çalışmış oldukları kurumlar da kuruluşlara açılan davaları kazandığı zaman vekalet ücreti alırlar. Kamu avukatları vekalet ücreti yönetmeliği bu anlam da oldukça önemlidir. Her yıl değişen ve güncellenen bu ücretler gerekli yönetmelikler de yer alır. Ücretlerle ilgili daha ayrıntılı bilgileri avukatlardan da öğrenmek mümkün. Bu ücretler bu alan da görev yapan her avukat için geçerli olan bir ücrettir.

Vekalet Ücreti Nedir?

Vekalet ücretleri kamu kurum ve kuruluşlara açılan dava sayısına göre ve davaların kazanılma oranına göre değişiklik gösterir. Dava az dava olduğu zamanlar da ise vekalet ücreti doldurulmaz.

Vekalet ücretleri ikiye ayrılır. Resmi vekalet bir dava da davayı kaybeden tarafın aleyhine davayı kazanmış olan tarafın kazandığı miktarla orantılı olan tutardır. Avukatlık asgari ücret tarifeleri belirlenen oranlar da yapılır.

Akdi vekalet ücreti vekil olan avukat ile müvekkil arasında belirlenen sözleşme tutarıdır. Resmi vekalet ücretinin ödenmesi karşı tarafta ancak akdi vekalet ücretini ödeme zorunluluğu ise müvekkildedir.

Yönetmelik

Avukatlara ödenmedi zorunlu olan vekâlet ücreti daha önceden 657 sayılı Kanun’un 146. maddesinde düzenlenmiş bir yönetmelik de yer alır. 659 sayılı olan Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ile birlikte Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin olan Kanun Hükmünde Kararname de yer alan 18. Madde de diğer mevzuatta vekâlet ücretinin ödenmesi ile ilgili bilgiler verilmektedir.

Avukatların dahil olması ile adli ve idari davalar ile icra dairelerinde bulunan idarelerin vekili sıfatıyla hukuk birimi amirleri, hukuk müşavirleri ve avukatlar tarafından da yapılmak da olan takip ve duruşmalar için mutlaka vekalet ücreti ödemesi yapılır. Bu nedenle de her yıl revize edilir.

Vekalet Ücreti Hesaplama

Kamu kuruluşların da çalışan avukatların kazandıkları davalar da aldıkları vekalet ücreti resmi vekalet ücretleri olarak bilinir. Genellikle kazanılan davalarda toplu olarak da vekalet ücreti ödenebilir. Yıl sonunda yapılan bu ödemeler ise belli bir üst sınırın da üzerine çıkamaz.

Hesaplama İşlemleri

2020 yılına göre kazanılan davalardan vekalet ücreti alan avukatlar belirlenen üst sınır dahilinde bu ücreti alırlar. Her yıl değişen bu ücret 20 bin gösterge ile birlikte memurların aylık maaşının kat sayısı ile çarpılır. Memurların aylık kat sayı ile belirlenen vekalet ücreti 20 bin ile çarpıldıktan sonra da 6 ile çarpılır.

Vekalet Ücreti Üst Sınırı

2020 yılının ikinci yarısındaki enflasyon oranının belirlenmesi ile birlikte enflasyon ücretleri de belirlenir. Belirlenen enflasyon oranı eğer düşüş gösterirse bu durumda vekalet ücretinin de belirlenen üst limiti de düşecektir.

Bunların yanında %15’lik vergi diliminin aşılması durumunda ise devletin alacağı vergide de artış olur. Bu nedenle kişilerin eline geçen ücret de düşmüş olacaktır 2020 yılının ikinci yarısındaki enflasyon oranının %3,5’un üzerine denk gelmiş olan kısmı zam olarak yansır. Bununla birlikte ek %4 oranında bir zam da yapılacaktır.

Avukatlar için vekalet ücreti hesaplanırken tespit edilmiş olan sabit aylık katsayısı ile 20.000 gösterge çarpılmış olur ve ortaya çıkan rakamın 12 katı üst limit olarak da belirlenmiş olur. Bu rakamın üzerinde olan ve daha fazla hesaplanan vekalet ücretlerinin ödenmesi de söz konusu olmayacaktır.

Enflasyon oranında herhangi bir artış yaşanırsa katsayı da artacak ve net olarak avukatların hesabına geçen ücretlerde de belli bir süre sonra artış yaşanacaktır. Bu ücretler her yıl belli zamanlarda da güncellenir.