Anlaşmalı Boşanma Davaları

18.02.2020

Boşanma türlerinden olan anlaşmalı boşanma davaları iki tarafında gerekçe göstermek durumunda olmadıkları, anlaşmaya dayalı ve süreç olarak çekişmeli boşanmadan daha kısa sürede sonuçlanan boşanma yöntemidir. 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu kapsamında gerçekleştirilen anlaşmalı boşanmada esas alınan dava dilekçesinde sunulan boşanma protokolüdür.

Boşanma Protokolü Nasıl Hazırlanır?

Anlaşmalı boşanmada boşanma protokolü avukat yardımıyla hazırlanabileceği gibi eşler arasında da hazırlanabilmektedir. Fakat hak kaybı oluşmaması adına avukat desteğinin olması elbette önemli bir husustur.

Boşanma Protokolünde Neler Olabilir?

Boşanma protokol içeriği kapsamı dar ya da geniş tutulabilmektedir. Protokolde belirtilecek hususlar anlaşmalı boşanmaya dair olarak birçok talep olabilir.

Bunlar;

• Maddi tazminat
  • Manevi tazminat
  • Mal rejimi
  • Velayet
  • Nafaka hükümleri
  • Eşya paylaşımı

Bu tür talepler eşlerin onayı ve rıza ile gerçekleştiğinden, boşanma davası sırasında hâkim tarafından esas alınır ve ona göre karara bağlanır.

Boşanma Protokolünde Talep Edilmeyen Durumlar Sonradan Talep Edilebilir mi?

Boşanma protokolünden önce alınacak önlemlerden biri ortak malvarlığı üzerine şerh koyulmasıdır. Anlaşmalı boşanmada gösterilen maddi ve manevi tazminat esastır. Boşanma gerçekleştikten sonra değişebilecek hükümler arasında velayet değişikliği, iştirak nafakası, yoksulluk nafakası gibi hükümlerdir.

Anlaşmalı Boşanmada Tazminat Hakkı Neye Göre Belirlenir?

Anlaşmalı boşanmada belirtilen tazminat kişiler arasında serbestçe belirlenebilmektedir. Tazminat tutarı belirlenirken dikkate alınması gereken bazı hususlar vardır.

Bunlar;

• Müşterek çocuk sayısı
  • Yaş
  • Mağduriyet
  • Taşınma
  • Yeni ev kurma
  • Yeni bir evlilik
  • Eğitim
  • Eşlerin malvarlığının toplam değeri
  • Çocukların yaşı

Bu gibi durumlar göz önünde bulundurularak bir tazminat tutarı belirlenir. Keza kişi anlaşmalı boşanmada bu tutarı kabul etmez ve çekişmeli dava devam ederse o halde bu şartlar göz önünde bulundurularak tutar artırılabilir ya da eksiltilebilir. Süreç çekişmeli yargıda 1,5-3 yıl arasında uzun bir süreyi kapsar.

Anlaşmalı Boşanma Davasında Dikkat Edilmesi Gerekenler

Anlaşmalı boşanmaya karar vermeden önce bir avukata danışmanız, hukuki haklarınızı korumak adına önemli olacaktır. Boşanma nedeniniz, karşı taraf hakkında detaylı bilgileri paylaşmanız halinde hukuki süreç belirlenebilir.

Anlaşmalı Boşanmada Velayet ve Nafaka Hükümleri

Anlaşmalı boşanmada eşler arasında müşterek çocuğun velayetinin kimde kalacağı kararlaştırılabilir. Bu durum ileride oluşan yeni şartlar ile değiştirilebilir. Eşlerden birinin çocuğu 3. kişiye bırakması, yeniden evlenmesi, velayet hakkını kötüye kullanması, kişisel ilişki kurulmasına müdahil olması, çocuğun eğitim, bakım ve sağlık ihtiyaçlarını ağır şekilde önemsememesi gibi durumlarda velayet değişikliği davası ya da velayetin kaldırılmasına yönelik dava açılır.

Nafaka hükümleri ise iki şekilde olur. Çocuk için iştirak nafakası, eş için yoksulluk nafakası, boşanma sonuçlanana kadar evin terki söz konusu ise tedbir nafakası gibi haklar mevcuttur. Nafaka ilerleyen zamanlarda oluşan şartlara göre azaltılabilir ya da artırılabilir.

Anlaşmalı Boşanma Şartları

Anlaşmalı boşanmayı talep eden tarafların en az 1 yıl evlilik birliği içerisinde kalmaları gerekmektedir. Eşler anlaştıkları maddi ve manevi tüm konuları içeren protokol hazırlamaları gereklidir. Anlaşmalı boşanmada tarafların duruşmaya katılım zorunluluğu vardır. Zira hâkim tarafından protokol içeriği teyit edilmelidir. Boşanma davasında, anlaşmalı boşanma adına duruşma günü şartları kabul etmeyen tarafın beyanına göre hâkim davayı reddeder. Diğer durumlarda boşanma davası bir şekilde reddedilirse dahi aynı konu üzerine boşanma davası açmak için 3 yıl beklenilmesi gereklidir.

Örneğin; aldatmanın ileri sürüldüğü davalarda yeterli ispat olmaması halinde dava reddedilir. Aldatma üzerine tekrar dava açılabilmesi için tarafların 3 yıl beklemeleri gereklidir. Anlaşmalı boşanma, çekişmeli boşanma şartlarına göre oldukça hızlı bir çözüm olsa da aceleye getirilmemelidir.