Evliliğin iptali davaları

11.11.2019
evliliğin iptali

evliliğin iptali davaları

Evliliğin iptali davası için ne yapmak gerekir sorusundan önce evlilik iptali nedir onu bilmek gerekir. Evlilik iptali mahkemenin yapılmış bir evliliği geçersiz kılmasıdır. Bir diğer deyişle, boşanma davasından farklıdır ve bu yüzden evlilik iptal davası açmanın şartları ve dava süreci kanunen daha sıkı usullere bağlanmıştır. Kanunda belirtilmiş olan sebepler haricinde evlilik iptali mahkemelerce yapılmaz.

Evlenmenin butlanı olarak da tabir edilen bu tarz davalarda sadece evlilik sırasında değil kanunda evlilik öncesiyle ilgili belirtilen sebepler de dayanak oluşturabilir ve iptale sebep olabilir. Konuyla ilgili düzenlemeler, Medeni Kanun’un 145. ve 160. maddeleri arasında yer almıştır ve evlilik sözleşmesinin belirttiği noktalar esas olarak alınmıştır.

Evlilik İptali ve Boşanma

Boşanma davası ve evliliğin iptali davası birbirinden farklı dava türleridir. Doğru başvuruda bulunmak için bu farkın bilinmesi gerekir. Evlilik iptali davası, hukuki olarak baştan geçersiz bir evliliğin ya da sonradan geçersiz hale gelmiş evliliklerin mahkeme kararıyla iptal edilmesi ve geçersiz hale gelmesidir.

Boşanma davasında ise kanun önünde geçerliliği olan bir evliliğin, kanunun belirttiği şartların sağlanması durumunda veya eşlerin aldıkları ortak kararın neticesinde evliliğin mahkeme kararıyla bitirilmesidir.

Bir diğer farklılık ise davayı kimin açacağıdır. Boşanma davasında, eşlerden biri veya ikisinin talebiyle dava açılabilirken mutlak butlan durumunda olan evlilik iptali davaları savcının talebiyle de açılmaktadır.

Evliliğin İptali Şartları

Evliliğin İptali Davası koşulları kanunda açıkça belirtilmiştir. 145. Maddede mutlak butlanla geçersiz kılınmasının şartları şu şekilde sıralanmıştır:

• Eşlerden birinin evlenme sırasında evli olması,
  • Eşlerden birinin, evlilik sırasında ayırt etme gücünden yoksun olması durumunda,
  • Eşlerden birinin evlenmeye engel olacak düzeyde bir akıl hastalığına sahip olması,
  • Eşler arasında evlenmeye engel olacak seviyede akrabalığın bulunması,

Diğer taraftan da, 148. ve 151. maddelerde  nispi butlanla nikah iptali koşulları aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir:

• Eşlerden birinin, evlilik sırasında geçici olarak ayırt etme yeteneğini kaybetmesi,
  • Yanılma yani eşin çok önemli bir niteliğinde yanılgıya düşme, yanılgı nedeniyle istenmeyen biriyle evlenmek, yanılgı sonucu evlilik istemediği halde evlenmek,
  • Aldatma, eşin onur veya namusu konusunda aldatılma ve eşin sahip olduğu ağır ve tehlike bir hastalığın bilinmemesi sonucu oluşan durumlarda,
  • Korkutma, tehdit yoluyla tehlike ve korkutma yaratma sonucunda yapılan evliliklerde,

Yukarıda belirtilen evliliğin iptal sebepleri dışında da, küçüğün veya kısıtlının yasal temsilcisinin izni olmadan olmadan yapılan evliliklerde, evlilik öncesinde izni alınmayan yasal temsilci evliliğin iptali talebinde bulunabilir.

Evliliği İptal Davası Nerede Açılır

Evliliğin iptal davası başvurusu nereye yapılır, kim tarafından açılır gibi önemli bilgiler dava başvurusunda hata yapmadan en doğru şekilde süreci yürütmenin kilit noktasıdır. Evliliğin iptali davası nasıl açılır sorusunun cevabı için aşağıdaki noktalar bilinmelidir.

• Mutlak butlan sebebiyle evlilik iptal davası açabilmek için herhangi bir zaman aşımı süresi veya hak düşürücü bir süre yoktur.
  • Cumhuriyet savcısı, eşler veya yasal temsilciler evlilik akdi sürdüğü müddetçe evliliği mutlak iptali için dava açma hakkına sahiptir.
  • Nispi butlan sebepleriyle dava açmak için eşlerden biri iptal sebebini öğrendikten sonraki ilk 6 ay içinde davayı açmalıdır.
  • Nispi butlanla nikah iptali için evlenme tarihinden en geç 5 yıl içinde olacak şekilde başvuruda bulunulabilir.
  • Yazılacak olan Evliliğin İptali Davası Dilekçesi, dikkatli bir şekilde nispi veya mutlak sebepleriyle, gerekli hukuki maddelere atıfta bulunarak ve deliller varsa belirtilerek yazılmalıdır.

Davacı davayı, eğer eşiyle yerleşim yeri aynıysa oturdukları yerdeki Aile Mahkemesinde açar. Eğer ayrı yerlerde oturmaktalarsa davalının veya kendisinin oturduğu yerdeki Aile Mahkemesinde açabilir.

Evlilik İptali Sonuçları

Evliliği iptali davası neticeleri itibariyle boşanma davası sonuçlarına benzerlik gösterebilir. Eğer evlilik süresi içinde bir çocuk doğarsa ve anne-baba için şartlar ne olursa olsun, çocuk müşterek olarak kabul edilir. Evlilik iptali sonrasında da çocuklarla ilgili hükümler, Medeni Kanundaki boşanmayla ilgili düzenlemeler esas alarak verilir.

Evliliğin iptali sonrası nafaka, mal paylaşımı ve tazminat gibi konularda da boşanma davası için kanun tarafından belirlenmiş hükümler uygulanır. Ancak burada eşin evlenirken iyi niyetli veya kötü niyetli olup olmayışı karar sürecinde etkili olmaktadır.