Nişanlanma Sözleşmesinin Hukuki Sonucu Nedir?

13.12.2019

4721 sayılı Türk Medeni Kanunu maddeleri 118 ve devamı hükümlerince düzenlenen nişanlanma hali, bir aile hukuku sözleşmesidir. Tamamen hukuki bir işlem olarak gözlenmektedir. Nişanlanma, kız ve erkek olarak 2 tarafında evlenme engeli olmaması halinde karşılıklı evlenme vaadinde bulunmasıdır. 2 taraflı olarak anlaşılan hukuki bir süreçtir. Nişanlanma halinde küçük ve kısıtlının bağlanabilmesi için yasal olan temsilcilerin nişanlanma durumuna idareli bir açıklamaya izin verilmiş olması gerekmektedir. Bu düzenlenen metin ile nişanlanmanın tanımı, gerekli şartları ve nişanlılık halinin bozulması halinde oluşabilecek sorunların hem maddi hem de manevi olarak tazminat hakkı talep etmesiyle ilgili bilgiler verilmeye çalışılmalıdır. Nişanlanma tamamen evlilik vaadiyle gerçekleşen bir durumdur. Herhangi bir şekli tabi olamaz. Nişanlanma iradesi durumu açık ve örtülü bir şekilde ortaya konulmalıdır. İki tarafın evlilik vaadinden birisi asılsız olursa ilişki nişanlanma olarak nitelendirilemez. Aynı zamanda nişanlılık hali ile evlenmeye zorlamak tarzında hiçbir şekilde dava hakkı elde edilemez. Ayrıca yazıda nişanlılık sözleşmesi yapılması ile Nişanlanma Sözleşmesinin Hukuki Sonucu nedir tarzında da bilgiler de bulunmaktadır.

Nişanlanmanın Şartları Nelerdir?

Evlilik vaadi olmaması halinde nişanlılık durumu asla olamaz. Nişanlanma sözleşmesi şartı olmaması halinde, ‘’nişan durumunun geçerli olabilmesi için belli başlı şartların yapılmış olması, nişan halinin herkese duyurulmuş olması ve aile bireylerinin şahitliği merasimi ile gerçekleşmesinin mecburi olduğu ortaya sunulmuştur.

• Evlilik vaadinde bulunan kişileri bizzat nişanlanmaya yönelik iradelerini açıklamak zorundadırlar.
  • Nişanlılık halinin yaş olarak sınırlanacak herhangi bir yaşı sınırı yoktur. Ancak şöyle ki, nişanlanmanın hukuki sonuçlarını idrak edebilecek seviyede olmak gereklidir. Aksi halde nişanlanma geçerli sayılamaz.
  • Nişanlılık evresinde belirli bir süre yoktur. Her iki tarafında kendi aralarında anlaşma halinde evlilik için gün belirleyebilirler. Bu süre belirlenemez, vaat edilen sürenin hiçbir şekilde hukuki bir karşılığı bulunmamaktadır.
  • Nişanlılık evlilik vaadi ile gerçekleşir ancak evlenmeye zorlamak tarzında hiçbir şekilde dava hakkı talep edilemez. Taraflar birbirlerini evliliğe karşı zorlayamazlar.
  • Nişanlı taraflar, mahkeme merciinde birbirlerinin aleyhinde tanıklık yapmaktan kesinlikle kaçınmalıdırlar. Çünkü nişanlılık hali olmaları ile kanun önünde birbirlerini yakını olmaktadırlar.
  • Taraflardan birisinin evlilikten kaçması durumunda, cayma tazminatı veya ceza şartı talep edemez.
  • Nişanlılık halinde olan çiftlerden herhangi birisinin nişanı bozması halinde kusuru olan tarafın, karşı tarafa doğru ve dürüstlük çerçevesinde, evlilik vaadiyle yapılan tüm maddi harcamalar uygun bir tazminat ile ödenmesi gereklidir.

Nişanlanma Sözleşmesinin Hukuki Sonucu Nedir?

Nişanlanmadan Doğan Haklar Nelerdir?

Nişanlanma ile taraflar arasında lehine haklarda doğmaktadır. Nişanlanma sözleşmesi hazırlama evresinde bu haklar kendiliğinden doğmaktadır. Bunlar;

• Tanıklıktan Kaçınma Hakkı,
  • Hakimlikten Kaçınma Hakkı,
  • Haksız bir şekilde maddi veya manevi bir tazminat isteme hakkı,
  • Mal Rejimi Sözleşmesi Yapma Hakkı,

Gibi birçok tarafların lehine sayılabilecek haklar kendiliğinden doğmaktadır.

Nişanlılık Nasıl Sona Erer?

Hukuki açıdan nişanlılığın sona erme durumları da bulunmaktadır. Bunlar;

Evlenme: Tarafların birbirleri ile evlenmesi doğrultusunda nişanlılık evresi sona erer.

Anlaşma: Taraflar anlaşarak nişanlılık evresini sonlandırabilir.

Ölüm ve Gaiplik: Nişanlılardan birisini ölümünün veya gaipliğinin gerçekleşmesi halinde nişanlılık evresi biter.

İmkânsızlık: TDK’nın 40. Maddesine göre herhangi cinsiyet değişimlerinde nişanlanma hali son bulmaktadır.Nişanlanma Sözleşmesi

Hukuki Sonuçlar Nelerdir?

Nişan sözleşmesinin hukuki boyutu bulunmaktadır. Nişanlanma sözleşmesinin hukuki sonuçlar nelerdir?

• Nişanlılık durumu ne olursa olsun bitmesi halinde karşı tarafa maddi ödemeler yapılmalıdır.
  • TDK’ya göre nişanlılık evresinde karşı tarafta ki kusurlu davranışlar ile de hem maddi hem manevi tazminat açılabilmektedir.
  • Ayrıca Türk Medeni Kanunu’nun 123. Maddesine göre de nişanlılık halinin sona ermesiyle kendiliğinden doğan haklar, 1 yıl geçmesiyle zaman aşımına uğramaktadır.