Boşanma kararlarının Türkiye’de tenfizi

11.10.2019
976

Boşanma davalarının kararlarına ilişkin tenfiz ve tanıma davaları, yurt dışında boşanan Türk vatandaşlarını yakından ilgilendiren bir konudur. Nitekim özellikle Almanya, Fransa, Belçika ve Hollanda’da yaşamını sürdüren Türk vatandaşlarının geçmişten bu yana önemli hukuki problemlerinden birisi olarak öne çıkan boşanma kararının tenfizi, bu kişilerin yurt dışında boşandıktan sonra dahi Türkiye’de evli olarak görülmesi sorununun ortadan kaldırılmasında gündeme gelmektedir.

Bilindiği üzere hukuk kuralları yalnızca o ülkenin sınırları içinde geçerli olmaktadır. Dolayısıyla bir Türk vatandaşının Almanya, Belçika, Fransa veya Hollanda gibi yaşadığı ülkede boşanması, söz konusu yurt dışı mahkemesinin vermiş olduğu boşanma kararını aynen Türkiye’de de geçerli olması anlamına gelmemektedir. Bu nedenle vatandaşların yurt dışı mahkemesinde boşandıktan sonra bu boşanma kararını Türk Mahkemelerinde onaylatmak durumundadır. Aksi halde pek çok gurbetçi vatandaşımızın şikayetçi olduğu; yurt dışında boşanma kararının yetkili mahkeme tarafından verilmiş olmasına rağmen Türkiye’de evli gözükme sorununun gündeme gelmesine neden olmaktadır.

Tanıma ve Tenfiz Davası Nedir?

Yazımızın başında ana hatlarıyla açıkladığımız üzere tanıma davası; yurt dışında herhangi bir yetkili aile mahkemesinde boşanmış olan Türk vatandaşlarının, verilen bu kararın Türk hukuk sistemine uygun bir hale getirilmesi için Türk Mahkemelerine bu kararı onaylatma işlemiyle görülen bir dava türüdür.

Bunun yanında yine herhangi bir yabancı ülke mahkemesinde görülen boşanma işlemlerinde; yetkili mahkemenin boşanmanın akabinde;

• Müşterek çocuğun velayeti,
  • Yoksulluk ve iştirak gibi nafaka kararları
  • Maddi veya manevi tazminat kararı

gibi boşanmanın maddi ile manevi sonuçlarına ilişkin yabancı mahkemenin vermiş olduğu kararların da Türk Mahkemeleri’ne onaylatılması durumu, tanıma yerine tenfiz davasını gündeme getirmektedir.

Tanıma ve Tenfiz Davasını Açmak Zorunlu Mudur?

Her ne kadar hukuki açıdan bir yaptırıma tabi tutulmasa da tanıma ve tenfiz davasını açmadığınız takdirde birtakım yasal ve hukuki haklardan mahrum kalabilmeniz söz konusu olabilmektedir. Bu kapsamda özellikle tenfiz ve tanıma davası taleplerinde yanlış belgelerin doğru olmayan usul ve esaslara göre öne sürülmesi durumunda bu davaların süreçlerinin yıllarca sürmesi kaçınılmaz olmaktadır. Dolayısıyla davanın kısa sürede istenilen bir şekilde sonuçlandırılabilmesi için alanında uzman bir avukatın desteğine başvurulması oldukça önemlidir. Bu sayede hukuki usul ve esaslara uygun olarak tanıma ve tenfiz davalarına ilişkin dosyalar mümkün olan en kısa süre içerisinde hazırlanarak sürecin kısa zamanda sonuçlanması sağlanabilmektedir.

Öte yandan tanıma ve tenfiz davası açmadığınız durumda karşılaşabildiğiniz problemler şunlardan ibarettir:

• Yurt dışında boşanmış olmanıza rağmen Türkiye’de nüfus kayıtlarına göre evli görünürsünüz.
  • Bu durumun yarattığı en büyük sorunlardan biri, yeniden evlenmek istediğinizde boşanmış olduğunuz halde Türkiye’de evli göründüğünüz için evlenmeniz mümkün olmaz.
  • Şahsınıza ait malların satışında evli göründüğünüz için birtakım problemler yaşayabilirsiniz.
  • Varsa müşterek çocuğunuza ilişkin velayet kararı yurt dışı mahkemesinde verilmiş olmasına rağmen Türkiye’de velayetini üzerine aldığınız onaylanmadığı için sorunlarla karşılaşabilirsiniz.

Tanıma ve Tenfiz Davası Belgeleri Nelerdir?

Yurt dışında yetkili mahkeme tarafından boşandıktan sonra verilen bu kararın Türk Mahkemeleri tarafından da tanınması ve onaylanması için görevli mahkemeye vermeniz gereken belgeler şunlardan oluşmaktadır. Tanıma ve tenfiz davası belgeleri:

• Yurt dışında boşandığınıza dair sonucu kesinleşmiş mahkeme kararı (Islak imzalı yani mühürlü veya imzalı olması şarttır)
  • Boşanma kararının kesinleştiğine dair yazı
  • Türk Büyükelçiliği veya Konsolosluğu’ndan alınan Apostile belgesi
  • Boşanma kararının yeminli tercüman veya noter onaylı Türkçe çevirisi

Tanıma ve tenfiz davalarında alanında uzman avukata vekalet vererek sürecin hukuki usul ve esaslara en uygun bir şekilde ilerlemesini sağlayabilir, Türkiye’ye gelme zorunluluğu yaşamadan yurt dışından kısa sürede davanızı sonuçlandırabilirsiniz.