Evlat Edinme Davalarına Kim Bakar?

20.02.2020

Evlat edinme davalarına kim bakar? sorusu, evlat edinmek isteyen bireylerin merak ettiği bir konudur. Evlat edinmek için belirli olan bir mahkeme, evlat edinme davasının açılması için gereken bazı kurallar vardır.

Evlat Edinme Davası Nedir?

Evlat edinme davası, belirli sebepleri olan bireylerin, anne ve babası olmayan çocukları veya bireyleri sahiplenmek için açabilecekleri davadır. Bu dava ile, evlat edinilen, evlat edinenin aile kütüğünde yer almaya başlar. Evlat edinme davalarında, evlat edinilenin yararına durumlar aranır. Bu durumlara örnek olarak;

1. Evlat edinilmek istenen bireyin yaşam standartlarını yükseltmek
  2. Evlat edinilmek istenen bireyin, aile sevgisi, varsa kardeş sevgisi görmesini sağlamak.
  3. Evlat edinilen bireye psikolojik olarak dayanak olmak

Gibi durumlar örnek olarak verilebilir. Evlat edinme davalarına kim bakar? Araştırmasını yapan bireylerin, bu durumu bilmeleri gerekir.

Evlat Edinme Davalarını Açmak İçin Aranan Şartlar Nelerdir?

Evlat edinme davasının açılabilmesi için, bireylerin bazı şartları sağlıyor olması gerekir. Bu şartlar şu şekildedir;

1. Eğer eşler evlat edinme kararı alırsa, her iki eşin de rızası aranır.
  2. Eşler evlat edinme kararı aldıysa, ya eşler en az beş yıllık evli olmak zorundadır ya da her iki eşin de otuz yaşını doldurması gerekir.
  3. Evlat edinme sebebinin, çocuğun yararına olması şartı aranır.
  4. Eğer çocuk, ayırt etme gücüne sahip bir çocuk ise rızası aranır.
  5. Evlat edinen kişinin en az ilkokul mezunu seviyesinde olma şartı aranır.
  6. Evlat edinmek isteyen birey eğer bekar ise, en az otuz yaşını doldurmuş olması gerekir.
  7. Evlat edinilmek istenen bireye bakabilecek maddi ve manevi imkanlara sahip olmak gerekir.
  8. Ayırt etme gücüne sahip olmak gerekir.
  9. Evlat edinmek isteyen bireylerin, evlat edinilen bireye bir yıl bakım göstermesi gerekir.

Bu şartların bilinmesi, evlat edinme davalarına kim bakar? Sorusuna cevap arayan bireylerin sağlaması açısından önemlidir.

Evlat Edinme Davası Nasıl Açılır?

Evlat edinme davalarına kim bakar? Sorusundan önce, davanın açılma süreci bilinmelidir. Evlat edinme davasının açılabilmesi için ilk önce, belirtilen şartların sağlanması gerekir. Daha sonra savcılığa bu konuda başvuru yapılır.

Mahkeme kurulmadan önce, savcılık dosya açılıp açılmaması gereken bir dava olduğuna karar vermek için soruşturma başlatır. Bu soruşturma sonucu, eğer şartlar sağlanıyorsa dosya açılır ve dava süreci başlar, ancak eğer şartlar sağlanmıyor ise dosya açılmaz ve dava söz konusu değildir.

Savcılık, dava açılmasına karar verir ise mahkeme süreci başlar. Hâkim dosyayı inceler ve çocuğun yararına olan bir durum olduğuna takdir ederse evlat edinme davası başarılı olur. Ancak hakim, çocuğun yararına olmayan bir duruma takdir ederse, evlat edinilmesine onay vermez ve dava düşer.

Evlat Edinme Davalarına Hangi Mahkeme Bakar?

Evlat edinme davalarına kim bakar? Sorusunun cevabı, evlat edinme şartlarını sağlayan bireylerin merak ettiği bir konudur. Evlat edinme davalarına bakmakla görevli mahkeme, aile mahkemeleridir. Eğer yaşanılan yerde aile mahkemeleri yok ise, Asliye Hukuk Mahkemeleri evlat edinme davalarına bakmakla görevlidir.

Evlat Edinme Davası Sonucunda Neler Olur?

Evlat edinme davalarına kim bakar? Sorusunu soran bireylerin merak ettiği bir konu da, bu davanın sonucunda neler olacağıdır. Eğer dava kazanılamaz ise, evlat edinme gerçekleşmez. Dava kazanılır ve evlat edinmeye izin verilirse de, evlat edinilen kişinin kimliğine, ana baba olarak evlat edinen aile yazılır ve kütüğe geçer.

Bunun dışında, evlat edinilen birey, evlat edinen bireylerin mirasından, öz evlatlar ile aynı payı alır. Ancak evlat edinen ailenin üst soyundan gelen mirasından yararlanamaz. Bunun dışında, evlat edinme durumunda miras, üst soya çıkmaz; yani evlat edinilen birey, evlat edinen aileye miras bırakamaz.