Babalığın Tespiti ve Tedbir Nafakası Davası

04.02.2020

Zinanın suç olmaktan çıkarılmış olması çoğu kadının babalığın tespiti ve tedbir nafakası davası hakkında daha çok araştırma yapmasına sebep oldu. Bu konu, evlilik birliği içinde başka bir erkekle yaşanan birliktelik durumunda ortaya çıkıyor. Babalık karinesini ortaya çıkaran durum, kanun koyucu tarafından belirlenmiştir.

Bu kanuna göre; bir evliliğin olması sırasında ya da boşanma olduğu tarihten itibaren doğan çocuk 300 gün süresince evli olunan eşindir. Ancak bu süre geçtikten sonra eğer çocuk doğduysa bu çocuğun eşe bağlanmasını sağlamanın tek seçeneği, kadının o eşle birlikteyken hamile kaldığının ispat edilmesidir.

Babalığın Tespit Edilmesi Nedir?

Babalığın tespit edilmesi özel bir öneme sahiptir. Bu tespit hem aile hukukunu hemde miras hukukunu ilgilendiren bir konudur. Evliliği sarsan temel nedenlerden biri olan aldatma durumu, kadının evliliğin fıtratına uymadığı ve eşini aldattığı durumlarda babalık davaları ortaya çıkabilmektedir. Soy bağının tespit edilmesi, mirasçılığın doğru tespit edilmesi ve nafaka konularının tamamı bu konuyla ilgilidir.

Babalığın Tespiti Davası Kim Tarafından Açılır?

Babalığın tespiti davaları Türk Medeni Kanununun 304 üncü maddesi hükümlerine göre uygulanır. Bu dava;

• Anne,
  • Çocuk

tarafından açılabilmektedir. Ancak biyolojik baba olduğunu düşünen kişinin de babalık tespit davası açma hakkı bulunmaktadır. Ancak bu davayı açabilmek için anne ya da çocuğun karinesinde bulunduğu babanın nüfusundan çıkarılması gerekir. Bunu yapmak için ise baba karinesinin iptali için anne ya da çocuk tarafından soy bağından çıkarılma davası açmak gerekmektedir.

Babalığın Tespiti Davası Nasıl Açılır?

Türk Medeni Kanununa göre çocuklar annenin soy bağındandır. Ancak çocuk evlilik birliği dışında başka bir erkekle birliktelik sonucu doğmuşsa öncelikle evli olan eşin soy bağından çıkarılmak zorundadır. Bunu yapmak için soy bağının reddi davası açılır. Soy bağından çıkarıldıktan sonra ise;

• Annenin hayatına giren kişilerin araştırılması,
  • DNA tespiti,
  • Kan testleri

İle babalık tespiti yapılmaktadır. Hâkimin babalığı tespit etmesi için bu bilgilere ihtiyacı olmaktadır. Babalık davaları Aile Mahkemelerinde açılmakta ve bu dava için bir dilekçe ile başvuru yapılmaktadır.

Babalık Davasının Açılmasının Nedenleri Nelerdir?

Doğum sonrasında anne ile çocuk arasında kurulan soy bağının babayla da kurulması gereklidir.

• Çocuğun mirasçı olması,
  • Çocuğun biyolojik babasının tespit edilmesi

babalık davasının açılmasının nedenleridir.

Babalık Davasında Taraflar Kimlerdir?

Babalık davasının tarafları;

• Baba olduğu düşünülen ya da iddia edilen kişi,
  • Anne,
  • Çocuk

olarak karşımıza çıkmaktadır. Medeni kanuna göre babanın tespitinde tereddütsüz olarak doğum itibariyle 300 gün – 180 gün öncesinde annenin cinsel ilişkiye girdiği düşünülen kişiye babalık karinesi çıkarılmaktadır. Bu konuda yaşanan her türlü şüphe Medeni Kanun kurallarına göre mahkeme konusu olmaktadır. Bu şüphe mahkemeye başvurulması sonucunda giderilebilmektedir.

Tedbir Nafakası Nedir?

Babalık tespiti davasında, çocuğun ve eşin maddi açıdan mağdur olmasını engellemek amacıyla tedbir nafakasına hükmedilebilmektedir. Bu durum genel anlamda uzun süren babalık davalarında çocuğun ihtiyaçlarının karşılanması konusunda mağduriyet yaşanmasını engelleyici içerik taşımaktadır.

Hakim, boşanma ya da ayrılık davası sırasında da gerekli olan ihtiyaçlar için mağduriyet yaşayan tarafa tedbir nafakası bağlayabilmektedir. Özellikle eşin barınma, geçim, mal yönetimi konusunda tedbir nafakasına ihtiyaç duyulacaktır.

Tedbir nafakası bazı durumlarda hakimin takdiriyle istek gereksinmeksizin bağlanabilirken, bazı durumlarda ise tarafların talebi doğrultusunda ele alınır. Tedbir nafakası sürekli ya da süreli olabilir. Şartlar, imkanlar ve mahkeme sonucu tedbir nafakasının süresini ve miktarını belirleyen etmenlerdendir.